Actie is reactie!

Je kent het wel: je raakt verzeild in een verhitte discussie, komt niet meer uit je woorden, verliest de grip op het gesprek en er komt geen enkel zinnig woord meer uit je mond. Wat dan?

158 Views

Spread the word

Je denkt ik zeg niets en toch zeg je het

 

Je kent dat wel, een verhitte discussie en je komt niet op de woorden, je verliest de grip op het gesprek en er komt geen enkel zinnig woord uit je mond. Je baalt van jezelf en een gefrustreerd gevoel gaat met je op de loop. Door je hoofd spoken de woorden “ik zeg niets” en voor je het in de
gaten hebt, kraam je iets uit waar je een split-second later van denkt; “Dit was niet zo handig”. Direct neemt trots en koppigheid het over van je ratio en je houdt jezelf krampachtig vast aan de door jouw geplaatste woorden. In gedachte maak je van een ogenschijnlijk klein iets een groot probleem, je belandt ongevraagd in een impasse tijdens de discussie. Het lichaam reageert op deze stress volle situatie, er ontstaat een hoge mate van alertheid, je zintuigen gaan op scherp, de ademhaling gaat sneller en is oppervlakkig. Je schat je eigen kansen in en besluit of je de discussie aangaat of het laat voor wat het is. Jouw uiteindelijke doel is de situatie “overleven”.

 

Oeroude stress reactie

 

Deze oer oude stress reactie zet ons regelmatig op het verkeerde been. Ik hoor het jezelf nu afvragen: “Hoe kan het dan beter, op welke wijze toon ik dan beter persoonlijk leiderschap ?” Het antwoord op deze vraag is eigenlijk simpel en juist daardoor moeilijk om bij stress toe te passen. Het begint bij het herkennen van je eigen emoties, hoe je hier vervolgens mee omgaat maken het verschil. Wanneer de eigen emotie het wint van de gedachten, ervaart het lichaam dit als stressvol. Op dat moment gaat er letterlijk meer bloed naar de kern van je lijf. Feitelijk wordt er bloed ontrokken bij de randen van je lichaam, denk aan je ledematen, je huid en het bovenste deel van ons brein. Het gevolg ? Trillende handen, een bleek gezicht, knikkende knieën, klamme handen, trillende bovenlip en het niet uit je woorden komen.

 

Zelfspraak

 

Mij helpt het vaak om door zelfspraak grip te krijgen. Wanneer ik de klomp in mijn maag herken, zeg ik tegen mezelf; “Herold pak de handrem erbij, laat je niet gek maken”. In plaats van me te laten verleiden tot impulsieve uitspraken haal ik diep adem en daag ik mijn gedachten uit. Ik stel mezelf 2 vragen: “Is deze gedachte waar en helpt hij mij op dit moment ?” Wanneer het antwoord op 1 van de twee vragen nee is, dwing ik mezelf letterlijk om van de situatie afstand te nemen. Mijn tong slik ik nog net niet in, de woorden liggen op mijn lippen, ik bijt op de binnenkant van mijn wang. Geloof me, het geeft een andere kijk op de situatie en het leidt tot heldere inzichten. Klinkt eenvoudig hè, dat is het helaas niet, ook ik trap regelmatig in mijn eigen valkuilen.

 

Over Herold Dat

Typerende woorden voor Herold Dat: Snelle denker, vader, teamspecialist, gangmaker, eerlijke praatgraag, oud-topsporter, zoon, uitdager, gefocust, clownesk, familie man, deelnemer Expeditie Robinson en regenliefhebber. Zijn haarscherpe aanpak zet je aan tot nadenken. In de blogs van Herold lees je zijn kijk op het hebben van een positieve mindset en laat hij je inzien dat leren begint waar je comfort zone eindigt.

© 2019 - Team Changing Academy | Privacy | Voorwaarden | Identiteit en ontwikkeling door Folded Paper