Mindset

Geschreven door: Herold Dat

Depri Maandag !

De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht dat de maandag in de laatste volle week van januari de meest deprimerende dag van het jaar is. De mogelijke oorzaak van deze ‘Blue Monday’ zou schuilen in het feit dat goede voornemens zijn mislukt en de vakanties nog ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. Ik geloof niet in “Depri Maandag,” wel in een positieve mindset.

246 Views

Spread the word

52 weken

De maand januari is alweer bijna voorbij en februari staat te popelen om de beurt over te nemen. Op 20 januari was het Blue Monday, de Britse psycholoog Cliff Arnall en geestelijke vader van dit fenomeen bedacht in 2005 een naar eigen zeggen wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat in de maand januari de dag plaats vindt waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Een jaar heeft 52 weken en dus evenveel eerste dagen van een week. Een maandag is een maandag en in mijn ogen hetzelfde als de uitspraak “Is het glas halfleeg of halfvol ?”

 

Stress heb je nodig

Het is praktisch onmogelijk om zonder uitdaging door het leven te gaan, zingeving in de zaken die wij doen is voor ons mensen belangrijk. Als we daarbij worden uitgedaagd geeft ons dat energie in plaats van dat het energie kost. Het hebben van teveel workload jaagt ons op, terwijl te weinig juist leidt tot verveling en onverschilligheid. Een bepaalde mate van stress ervaren, helpt om lekker in ons vel te zitten. Het uitvoeren en volbrengen van taken die passen bij onze capaciteiten zorgt duidelijk voor vertrouwen in onszelf.

 

Iedere gedachte telt

Wij mensen hebben ongeveer tachtigduizend gedachten per dag, ongeveer drie kwart van deze hersenspinsels is negatief. De 4 basis emoties, bang, boos, blij en bedroefd zorgen voor de invulling van hetgeen zich in ons hoofd afspeelt. Ons oeroude stress-systeem en de manier waarop wij met spanning omgaan is voor iedereen gelijk. Als we onder spanning komen te staan zien we vaak een vecht, vlucht of bevries reactie. Onze positieve en negatieve gedachten zorgen voor een juiste scherpte en alertheid, dus lekker handig en functioneel. Maar omdat iedere gedachte telt laten we onszelf hierdoor ook regelmatig in negatieve zin afleiden, dit zorgt voor verkramping.

 

Flipperkast

Als we tegen onszelf zeggen “laat je niet gek maken” of “als ik dit nu zeg dan zijn de rapen gaar” en ander superlatieven die hier op lijken, lukt het vaak niet om toch de rust te bewaren en horen we onszelf regelmatig dingen zeggen die niet de bedoeling waren. Ons eigen radar is continu bezig met “pluis” en “niet plus” gedachten. Het eigen referentiekader weegt daarbij onbewust af welk gedrag op dat moment het beste past. Als je daarna op basis van je eigen emoties en gedachten terug durft te kijken en weet waar het succes of falen aan te danken is geweest, zorgt voor een lerend effect. De vraag; “Hoe doe ik dat nu en hoe kan dat beter?’ zorgt uiteindelijk voor minder “geflipper” in je hoofd.

 

Mentaal mengpaneel

De positieve-gezondheid-theorie gelooft in het managen van de eigen mentale belasting en belastbaarheid. Ik werk daarom graag vanuit een mentaal plan met daarin onze vijf  logische opeenvolgende stappen, vertrouwen, strategie, focus, actie en resultaat. Door het doel helder voor ogen te nemen bepaal jij namelijk zelf de strategie. Het aanbrengen van een juiste focus laat je ervaren hoe jij in actie het meest effectief bent en dus het gewenste resultaat kunt behalen. Ga bij jezelf op zoek wat jij nodig hebt om deze aandacht vast te houden. Hiermee verrijk je het eigen referentiekader waardoor er ruimte voor verandering ontstaat. Het leren gebruiken van dit eigen mentale mengpaneel, maakt jou future proof.

 

Halfvol of halfleeg

Dat bepaal je uiteindelijk altijd zelf. In mijn ondernemerschap van de afgelopen 13 jaar is mijn glas altijd halfvol geweest. Terwijl ik het getal 13 opschrijf heb ik de gedachte “ongeluksgetal”, de herkenning van deze niet helpende kronkel in mijn hoofd tovert een glimlach op mijn gezicht. Omdat voor mij een goede mindset telt, laat ik me hierdoor niet al te lang afleiden. Ik houd me daarbij vast aan een aantal gevleugelde uitspraken, zoals bijvoorbeeld van oud Amerikaans actrice en Oscar winnares Helen Hayes die ooit zei: “The expert in anything, was once a beginner”. Zo stelt Paralympisch atlete Marije Smits dat “Grenzen in je hoofd zitten en niet in je lichaam” en Pipi Langkous riep altijd: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan”. Met dit in mijn achterhoofd sluit ik af met de opmerking:  “Daag jezelf uit en durf te kiezen voor halfvol…..”

 

Over Herold Dat

Typerende woorden voor Herold Dat: Snelle denker, vader, teamspecialist, gangmaker, eerlijke praatgraag, oud-topsporter, zoon, uitdager, gefocust, clownesk, familie man, deelnemer Expeditie Robinson en regenliefhebber. Zijn haarscherpe aanpak zet je aan tot nadenken. In de blogs van Herold lees je zijn kijk op het hebben van een positieve mindset en laat hij je inzien dat leren begint waar je comfort zone eindigt.

© 2019 - Team Changing Academy | Privacy | Voorwaarden | Identiteit en ontwikkeling door Folded Paper