Stress, altijd hetzelfde liedje

Of je nu voor 500 man die ene presentatie moet geven waar je stiekem toch wel tegen aanhikt of tijdens missie in Afghanistan de poort uit moet om mee te gaan op je allereerste patrouille. Wat er met en vooral in je lichaam
gebeurt als je stress ervaart, is altijd hetzelfde.

162 Views

Spread the word

Stress is saai

 

Wat er allemaal gebeurt als je stress ervaart, weten we nu wel. De tal van lichamelijke reacties waaraan je stress herkent zijn in de loop der jaren nooit veranderd. Best saai dus. Kort samengevat bereidt je lichaam zich voor op een abnormale situatie waarin je prehistorisch gezien zou moeten vechten, vluchten of voor dood moest worden aangezien: fight, flight or freeze.
Gelukkig zijn onze levens daarentegen stukken minder saai geworden. Sterker nog, we doen en kunnen meer dan ooit. Waar we vroeger voornamelijk fysiek uitgedaagd werden en onze hersenen veel minder prikkels te verwerken kregen, is het nu redelijk omgekeerd. Fysieke uitdaging zoeken we bewust op door bijvoorbeeld naar de sportschool te gaan, maar prikkelverwerking in de hersenen daarentegen, gebeurt anno 2019 vrijwel non-stop. De omstandigheden en situaties waardoor ons lichaam onbewust kiest om te reageren met een dosis stress, zijn dan ook flink toegenomen. Misschien ervaren we daarom wel stress meer dan ooit.

 

Dus stress, een saaie vriend

 

Na al die tijd precies hetzelfde blijven, maakt je over het algemeen voorspelbaar en dus saai. Je zou daarom kunnen stellen dat als iets voorspelbaar is, je inmiddels precies zou moeten weten hoe daar mee om te gaan. Waarom lukt het ons dan vaak niet? Met bovengenoemd gegeven, dat stress altijd hetzelfde is, kun je misschien anders naar stress leren kijken. Op de eerste plaats is de situatie vermijden, die stress zou kunnen opleveren, nog altijd het beste. Waarom stress krijgen of ervaren als het niet nodig is? Dit is helaas niet altijd mogelijk. Dus als het echt niet anders kan, kun je
misschien wel anders met stress omgaan door het bijvoorbeeld te leren negeren of er ander gedrag of referentie-ervaringen voor de in plaats te zetten.

 

Onderzoek

 

Een interessante uitkomst uit een onderzoek dat een aantal jaar geleden onder Engelse paramedics gehouden werd, liet zien dat het letterlijke stressniveau, door het adrenaline en cortisollevel in het bloed te meten na inzet waar stress te verwachten was, altijd naar het exact zelfde hoge niveau schoot. Daarentegen werd dit echter niet zo door de paramedic zelf beleefd of ervaren. Met andere woorden: de stresssymptomen werden niet door de persoon zelf herkend, terwijl ze toch echt daadwerkelijk plaats vonden in het lichaam. Cognitief kun je jezelf blijkbaar aanleren, door bijvoorbeeld gewenning, om te gaan met stress wanneer het simpelweg niet te vermijden valt door bijvoorbeeld het werk dat je uitvoert. Je lichaam is klaar om te vechten of vluchten, maar je kunt blijven handelen op een manier waardoor de stresssymptomen je niet zullen belemmeren. Bij militairen worden hier o.a drills voor aangeleerd. Herhalingen in den treuren om tijdens een onverwachte stresssituatie direct te kunnen handelen naar vaak levensreddend vermogen.

 

Stel dat je dit feit zou toepassen in je dagelijks leven met bovenstaand gegeven. Zou je jezelf eigen bedachte drills aan kunnen leren om die deadline op je werk zonder stress te ervaren en relaxed te halen? Hoe zou je dit kunnen doen? Doe je dit al? Ik ben benieuwd hoe je hierover denkt. Deel en schrijf mee!

Over Inge Keltjens

Energiek, krachtig en doelgericht. Drie kernwoorden die Inge het beste omschrijven. Coach/trainer bij de academy en boven alles verbindster. Een achtergrond bij defensie en als ambulancehulpverlener. Beroepsmotivator en aanstekelijk enthousiast in alles wat ze doet. Volg haar persoonlijke blogs 'Ingedachten' waar ze haar eigenzinnige denkwijze graag met je deelt.

© 2019 - Team Changing Academy | Privacy | Voorwaarden | Identiteit en ontwikkeling door Folded Paper