Wat voor soort doelen stel jij?

Ik wil de wedstrijd vandaag winnen. Ik wil voor de zomer minimaal 10 kilo afvallen. Ik wil dit jaar de marathon van New York gaan lopen. Ik wil voor mijn 60ste kunnen stoppen met werken.

Herkenbaar? Kleine doelen, grote doelen, doelen op korte termijn, lange termijn doelen of droomdoelen. Soms bereik je jouw doel en soms ook niet. Heb jij je weleens afgevraagd wat maakt dat je doelen wel of niet behaald? Is het voor jou duidelijk welke doelen je wel bereikt en welke niet? Nee?

Jammer, zou zeker eens het proberen waard zijn. Hier kun je namelijk een heleboel van leren.

Delen op social media? Dat kan!

228 Views

Spread the word

Soort doelen

Veel mensen stellen doelen voor zichzelf en anderen, maar zijn zich totaal niet bewust wat voor soort doelen zij stellen. Jij wel?

 “Soort doelen? Zijn er dan verschillende soorten?” vraag je je wellicht af.  Ja, ik denk van wel. Ik onderscheid namelijk 3 verschillende soorten, te weten procesdoelen, prestatiedoelen en resultaatdoelen.

 

Wat het moet opleveren

 

Stel je eens voor: Je gaat een wedstrijd van 10 km hardlopen en je stelt jezelf ten doel dat je die wedstrijd wil winnen. Dit is een typisch resultaatdoel. Om dit doel te behalen ben je erg afhankelijk van het deelnemersveld. Loopt Haile Gebrselassie mee, dan is de kans dat je jouw doel gaat bereiken heel erg klein. Bestaat het deelnemersveld louter uit ongetrainde hardlopers dan is de kans dat je gaat winnen vele malen groter. Je merkt het al, bij resultaatdoelen zit jezelf niet aan het stuur en maak je je afhankelijk van anderen. Je tegenstanders, je concurrentie, je collega’s enz.

 

Jouw rol en bijdrage

 

Prestatiedoelen neigen enigszins naar resultaatdoelen, maar zijn zeker niet hetzelfde. Deze doelen zijn volledig gericht op jouw eigen prestatie. De verbetering van je eigen prestatieniveau, datgene waar jij de controle over hebt. Je staat weer aan de start van de 10 km en je stelt jezelf ten doel binnen 60 minuten te finishen. Dit heb je zelf grotendeels in de hand. De invloed op je eigen prestatie is erg groot.

 

Hoe ga je het bereiken?

 

Een procesdoel is gericht op wat jij doet, dus op het “hoe”. Als mijn prestatiedoel een wedstrijd van 10 km hardlopen binnen 60 minuten is, hoe ga ik dit dan bereiken? Ik ga de komende 6 maanden 2 keer per week 1 uur hardlopen. Ik ga mijn voedingspatroon aanpassen. Ik ga elke dag op tijd naar bed en ben er volledig klaar voor om de 10 km binnen 60 minuten te lopen. Allemaal procesdoelen, die een bijdrage kunnen leveren aan mijn prestatiedoel. Je snapt het al, op procesdoelen heb je volledig zelf invloed.

 

Richt je op de juiste doelen

 

Stel je daarom eens wat vaker de vraag: “Wat voor soort doelen stel ik mezelf en anderen?” Zijn dit veelal resultaatdoelen? Probeer dan eens na te gaan welke prestatie jij hiervoor hebt te leveren en welk proces je ervoor gaat volgen. Ik garandeer je, dat je veel meer van je doelen gaat bereiken. Als je heel goed kunt hardlopen win je misschien zelfs een keer de 10 km van Haile Gebrselassie.

Over Erik Royen

Een passie voor het werken in en met teams en het neerzetten van tastbare resultaten drijven Erik om zijn opgedane ervaringen en inzichten in het bedrijfsleven en de sport breed te delen. Gedreven, open, enthousiast en altijd plezier willen hebben in de dingen die hij doet, zijn kenmerkend voor hem. Met deze combinatie van eigenschappen haalt Erik het beste in zichzelf en teams naar boven.

© 2019 - Team Changing Academy | Privacy | Voorwaarden | Identiteit en ontwikkeling door Folded Paper